3.5.2018 Tri stĺpy zasväteného života sú modlitba, chudoba a trpezlivosť
Tri stĺpy zasväteného života dnes pripomenul pápež František mužom i ženám žijúcim v rozličných formách zasväteného života. Prvým je modlitba, druhým chudoba a tretím trpezlivosť.
Duch Svätý sa nikdy neunaví byť kreatívnym, „je ako kalamita“,povedal pápež s humorom. Teraz, pri nových formách zasväteného života, pri charizmách, sa nikdy neunaví byť skutočne kreatívny,“ Je kreatívny, je zvedavý. Autor rozmanitosti, ale súčasne aj tvorca jednoty. On robí jednotu Tela Kristovho, jednotu zasvätenia.
Modlitba je neustálym návratom k prvému volaniu
„Modlitba je v zasvěceném životě jako vzduch, který nám dovoluje dýchat, obnovovat jej. Bez tohoto vzduchu nemůžeme být dobrými zasvěcenými. Snad můžeme být dobrými lidmi, křesťany, katolíky, kteří pracují v mnoha církevních dílech, avšak zasvěcení je nezbytné neustále obnovovat v modlitbě, v setkávání s Pánem.
„Modlitba je neustálym návratom k prvému volaniu. Akákoľvek modlitba, možno aj modlitba v núdzi, ale vždy je návrat k tej Osobe, ktorá ma zavolala. Modlitba zasväteného alebo zasvätenej je návrat k Pánovi, ktorý ma pozval byť mu nablízku. Návrat k tomu, ktorý sa mi zahľadel do očí a povedal: „Poď. Zanechaj všetko a poď.“
Pápež František pozval prítomných k zamysleniu sa, čoho sa zriekli, ale tiež k spytovaniu sa, či skutočne zanechali všetko. Práve úplným zanechaním sa človek otvára naplno službe pre Pána a nie službe pre seba. Pre tých, ktorí zvyknú hovoriť, že nestíhajú modlitbu, lebo majú veľa povinností, dal za príklad sv. Matku Terezu z Kalkaty. Ako je o nej známe, veľa pracovala, ale nikto jej nemohol zobrať každodennú dvojhodinovú adoráciu Sviatosti oltárnej.
„Nedá sa žiť zasvätený život, nedá sa orientovať v dianí bez toho, aby sme sa rozprávali s Pánom. … A Cirkev potrebuje modliacich sa mužov a ženy v tejto dobe plnej ľudskej bolesti.“
Chudoba je matkou, je ochranným múrom
Druhým pilierom je chudoba. Pri tejto príležitosti pápež František zacitoval z Konštitúcií Spoločnosti Ježišovej, kde sv. Ignác napísal:
„«Chudoba je matkou, lebo chodby je plodná, je ochranným múrom zasväteného života.» Je „matkou. Bez chudoby nie je plodnosť v zasvätenom živote.“
Svätý Otec však nezabudol ani na skutočnosť, že chudobu vníma každý inštitút, každá rehoľa v zmysle svojich pravidiel. Pre všetkých je však jedna vec spoločná, „bez chudoby nevieme nikdy dobre rozlíšiť, čo sa deje vo svete.“. Pápež František uviedol tri stupne, ktoré sú spojené s chudobou a cez ktoré sa dá prejsť od rehoľného zasvätenia k rehoľnej svetskosti:
„S chudobou sú spojené aj tri stupienky, ktorými sa prechádza od rehoľného zasvätenia k rehoľnej svetskosti. Áno, aj rehoľnej, existuje rehoľná svetskosť, mnohí rehoľníci a zasvätení sú svetskí. Tri stupienky. Prvý: peniaze, to znamená nedostatok chudoby. Druhý: márnivosť, ktorá ide až do extrému nadúvať sa kvôli maličkostiam. A tretí: nadutosť, pýcha. A od nej všetky neresti. Ale prvý stupienok je naviazanosť na bohatstvo, naviazanosť na peniaze.“
Bez trpezlivosti nemôžeme byť veľkodušní
Tretím stĺpom zasväteného života, ktorý uviedol vo svojom voľne prednesenom príhovore Svätý Otec, je trpezlivosť. Dôležitosť trpezlivosti môžeme vidieť aj v živote Ježiša Krista, pretože „práve vďaka nej dokázal Ježiš dôjsť až k naplneniu svojho života.“ Ak v živote chýba trpezlivosť, dochádza k rastu problémov a nespokojnosti v živote. Pápež František hovoril o dvoch typoch trpezlivosti. Prvou je „trpezlivosť pred utrpením sveta. Niesť na chrbte problémy, utrpenie sveta.“ Druhou je „trpezlivosť pred spoločnými problémami zasväteného života, pomyslime na nedostatok povolaní.“ V tejto súvislosti Svätý Otec varoval pred postojom „duchovnej eutanázie“:
Jde v ní jak o malá gesta vzájemné vstřícnosti a snášenlivosti, tak o skutečnou obětu
„Bez trpezlivosti nemôžeme byť veľkodušní, nemôžeme nasledovať Pána, sme unavení. Nasledujeme ho do určitého bodu, po prvú alebo druhú skúšku, a potom ahoj. Vyberiem si umenie dobrej smrti, v mojom zasvätenom živote som došiel až sem, tu uzavriem srdce a vegetujem.“
. Je potrebné obrniť sa trpezlivosťou také v situácii nedostatku povolaní. Rehole a provincie, ktoré tuto trpezlivosť nemajú, sa dnes rozhodujú pro duchovní eutanázii. Povzbudil ich, aby mali trpezlivosť, že prídu povolania. Dôverovať Pánovi tak ako mu dôveroval Abram, keď mu Boh ako deväťdesiatročnému prisľúbil potomka, ale narodil sa mu až keď sa blížil k stovke a jeho manželka k deväťdesiatke.
V závere Svätý Otec opätovne povzbudil prítomných, aby boli pozorní na tieto tri stĺpy – modlitba, chudoba a trpezlivosť – a po modlitbe Zdravas Mária im udelil svoje apoštolské požehnanie.