22.3.2015 Svätý Otec na Anjel Pána: Stretnúť sa s Ježišom – evanjelium, kríž a svedectvo
Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
V túto piatu pôstnu nedeľu evanjelista Ján upriamuje našu pozornosť na túto zvláštnosť: niektorí Gréci židovského vierovyznania, ktorí prišli do Jeruzalema na sviatky Veľkej noci, sa obracajú na apoštola Filipa slovami: «Chceli by sme vidieť Ježiša» (Jn 12,21). Sväté mesto Jeruzalem, do ktorého sa Ježiš vybral naposledy, je plné ľudu. Sú tu ľudia malí a jednoduchí, ktorí proroka z Nazareta prijali slávnostným spôsobom, rozpoznajúc v ňom toho, ktorého posiela Pán. Sú tu i veľkňazi a predstavitelia ľudu, ktorí ho chcú odstrániť, nakoľko ho považujú za heretika a nebezpečného človeka. Sú tu tiež osoby ako spomenutí „Gréci“ – zvedaví na to, ako Ježiš vyzerá a s úmyslom dozvedieť sa viac o ňom i jeho skutkoch, ktoré vykonal, z ktorých najmä na ten posledný – vzkriesenie Lazára – vyvolal toľký rozruch.
«Chceli by sme vidieť Ježiša»: tieto ako i mnohé iné slová v evanjeliách idú za rámec konkrétnej epizódy a majú univerzálny charakter; prezrádzajú túžbu, ktorá prechádza epochami i kultúrami; túžbu prítomnú v srdciach mnohých ľudí, ktorí síce počuli o Kristovi hovoriť, no ešte sa s ním nestretli. „Túžim vidieť Ježiša“ – takto to cíti srdce tohto ľudu.
Ježiš na túto žiadosť vidieť ho odpovedá nepriamo, na spôsob proroka: vyslovuje proroctvo, ktoré odhaľuje jeho identitu a naznačuje cestu k jeho skutočnému poznaniu: «Nadišla hodina, aby bol Syn človeka oslávený» (Jn 12,23). Ide o Hodinu kríža! Hodinu porážky Satana, kniežaťa zla, a definitívneho víťazstva milosrdnej lásky Boha. Kristus vyhlasuje, že «bude vyzdvihnutý od zeme» (v. 32), čo má dvojaký význam: «vyzdvihnutý» čo do ukrižovania, no «vyzdvihnutý» nakoľko aj oslávený Otcom v zmŕtvychvstaní, aby pritiahol všetkých k sebe a zmieril ľudí s Bohom i navzájom medzi sebou. Hodina kríža, tá najtemnejšia hodina dejín, je zároveň prameňom spásy pre tých, čo v neho veria.
Keď Ježiš pokračuje v proroctve o svojej blížiacej sa Pasche, používa jednoduchý a pritom sugestívny obraz «pšeničného zrnka», ktoré padnuté do zeme, odumrelo, aby prinieslo úrodu (porov. v. 24). V ňom nachádzame i ďalší aspekt Kristovho kríža – plodnosť. Kristov Kríž prináša úrodu. Ježišova smrť je totiž nevyčerpateľným zdrojom nového života, pretože so sebou nesie neustále tvoriacu silu Božej lásky. Ponorení v tejto láske skrze krst sa kresťania môžu stať «pšeničnými zrnkami» a prinášať tak veľkú úrodu, ak ako Ježiš «stratia svoj život» pre lásku k Bohu a k blížnym (porov. v. 25).
Na základe tohto môžeme tým, ktorí i dnes «chcú vidieť Ježiša»; ktorí hľadajú Božiu tvár; ktorým sa ako mladým síce dostalo katechézy, no potom ju už neprehlbovali a snáď i stratili vieru; tým, ktorí sa ešte osobne nestretli s Ježišom…, všetkým týmto ľuďom môžeme ponúknuť tri veci: evanjelium, kríž a svedectvo našej viery – síce chudobnej, no zato úprimnej. V evanjeliu sa môžeme stretnúť s Ježišom, počúvať a spoznávať ho. Kríž je znakom lásky Ježiša, ktorý dal seba samého za nás. A napokon je tu viera, ktorá hovorí jednoduchými gestami bratskej lásky. Principiálne sa ale rozpoznáva v koherentnosti života – v súlade medzi tým, čo hovoríme a tým, čo žijeme; v súlade našej viery a nášho života, medzi slovami a činmi. Evanjelium, kríž, svedectvo: nech nám Panna Mária pomáha prinášať tieto tri veci.
Slová Svätého Otca pri príležitosti Svetového dňa vody
„Na dnes pripadá Svetový deň vody, vyhlásený Organizáciou Spojených národov. Voda je najzákladnejším prvkom života a od našej schopnosti uchovávať ju a deliť sa s ňou závisí budúcnosť ľudstva. Povzbudzujem preto medzinárodné spoločenstvo bdieť nad tým, aby boli vody planéty primerane chránené a aby nikto nebol vylúčený alebo diskriminovaný v užívaní tohto dobra, ktoré je spoločným dobrom v prvoradom zmysle. So sv. Františkom z Assisi hovoríme: «Buď zvelebený, môj Pane, za sestru vodu, ktorá je veľmi užitočná a skromná, vzácna a čistá» (Spev brata Slnka).