19.12.2019 Ranná homília: Božia nezištnosť je základom našej viery
Svätý Otec v rannej homílii uvažoval nad liturgickými čítaniami, ktoré hovoria o dvoch neplodných ženách: Alžbete (Lk 1,5-25) a Samsonovej matke (Sdc 13,2-7.24-25).
„Pán dal vykvitnúť púšti. Obidve ženy počali a priviedli dieťa na svet. „Otče, je toto zázrak?“ – Nie, je to viac ako zázrak, je to základ, je to samotná podstata našej viery. Obidve počali, pretože Boh je schopný premeniť všetko, aj zákony prírody; je schopný urobiť cestu svojmu Slovu. Božie dary sú zadarmo. A životy oboch týchto žien hovoria o Božej nezištnosti.“
Obaja synovia Ján Krstiteľ i Samson sú teda Božím darom daným zadarmo. Sú symbolom bezplatnosti našej spásy, pretože nikto nemôže spasiť sám seba. Jediným, kto dáva spásu, je Pán. Jedine On je schopný zachrániť nás z našej úbohosti a brutality. Ak nedôveruješ v bezplatnosť spásy od Pána, nebudeš spasený. K tomu je však potrebné mať vieru, ktorá je tiež Božím darom.
Boh nás svojou milosťou obdarúva zdarma, nie na oplátku za naše zásluhy. Kresťan si túto Božiu gratuitu musí jasne uvedomovať vo viere a túto vieru si chrániť:
„Nikto z nás nemá zaslúženú spásu. Nikto! – „Ale ja sa modlím, postím sa…“ – Áno, toto ti prospeje, ale ak nie je na začiatku toho všetkého táto nezištnosť, nemáme šancu. Sme neplodní. Všetci. Neplodní pre život milosti, neplodní pre vstup do neba, neplodní pre ponímanie svätosti. Je to čisto gratuita.
A preto sa nemôžeme chváliť, že sme spravodlivými. „Otče, ja som katolík, katolíčka, chodím každú nedeľu do kostola, patrím do toho a toho združenia…“ – „A povedz mi: takto si kupuješ spásu? Veríš, že toto ťa spasí?“ – K spaseniu ti to pomôže jedine ak veríš v nezištnosť Božieho daru. Všetko je milosť.“
Preto sme povolaní ďakovať Pánovi. Obe spomínané matky priviedli na svet synov, z ktorých sú velikáni dejín, pokračoval pápež a pozastavil u toho prvého. „Samson, veľký bojovník a silný muž zrejme po víťazstve nad Filištínci pozabudol na bezplatnosť obdržaného daru a pochybil, upadol do rúk ženy, ktorá ho predala Filištíncům. Potom však opäť dozrel. Hriešnici sme všetci a hriechom je, ak prestaneme opatrovať bezplatnosť daru milosti. “
„Nuž, som si vedomý, že hriechom je, keď si nestrážim túto nezištnosť? A keď sa idem spovedať, čo robím? Hovorím hriechy ako papagáj, alebo ich hovorím, lebo cítim, že som ohrozil ten dar nezištnosti v snahe mať niečo svoje?
Chráňme si nezištnosť a myslime na Samsona: vyvoleného a statočného, ktorý sa ku koncu svojho života skĺzol, no potom sa znovu pozviechal. My totiž môžeme skĺznuť a namýšľať si, že sme vykupiteľmi seba samých. Toto je hriech. Hriech je chcieť sa vykúpiť sami od seba. V týchto predvianočných dňoch chváľme Pána za nezištnosť spásy, za zadarmo daný dar života, za všetko to, čo nám dáva bezplatne. Všetko je milosť.“