14.5.2020 AP Petrov nástupca o mystériu eucharistického spoločenstva
Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
Dnes sa v Taliansku a iných krajinách slávi Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi – Corpus Domini. V druhom dnešnom liturgickom čítaní sv. Pavol oživuje našu vieru v toto tajomstvo prijímania (porov. 1 Kor 10,16-17). Zdôrazňuje dva účinky účasti na kalichu a lámaní chleba: účinok mystický a účinok komunitný.
Najprv apoštol hovorí: „Nie je kalich dobrorečenia, ktorému dobrorečíme, účasťou na Kristovej krvi? A chlieb, ktorý lámeme, nie je účasťou na Kristovom tele?“ (v. 16). Tieto slová vyjadrujú mystický účinok, alebo môžeme povedať duchovný účinok Eucharistie: týka sa jednoty s Kristom, ktorý sa v chlebe a vo víne ponúka na spásu všetkých.
Ježiš je prítomný vo sviatosti Eucharistie, aby bol našou výživou, aby sme ho do seba prijali (asimilovali) a stal sa v nás tou obnovujúcou silou, ktorá dodáva energiu a vôľu znovu vykročiť po akomkoľvek zastavení sa či páde. To si však vyžaduje náš súhlas, našu ochotu nechať sa premeniť, nechať premeniť náš spôsob uvažovania a konania; v opačnom prípade sa eucharistické slávenia, na ktorých sa zúčastňujeme, zužujú iba na akési prázdne a formálne rituály. Veľakrát niekto ide na svätú omšu len preto, že sa to patrí, ako na nejakú spoločenskú udalosť, síce zdvorilú, no stále spoločenskú. Avšak mystické tajomstvo je niečo iné: je to prítomný Ježiš, ktorý prichádza, aby nás nasýtil.
Druhým účinok je účinok komunitný a sv. Pavol ho vyjadruje týmito slovami: „Keďže je jeden chlieb, my mnohí sme jedno telo, lebo všetci máme podiel na jednom chlebe“ (v. 17). Ide o vzájomné spoločenstvo tých, ktorí majú účasť na Eucharistii, až do takej miery, že sa stanú jedným telom, tak ako je jeden chlieb, ktorý sa láme a rozdáva sa im. Sme spoločenstvo sýtené telom a krvou Krista.
Účasť na Kristovom tele je účinným znakom jednoty, spoločenstva, zdieľania. Nemožno mať účasť na Eucharistii bez úsilia o vzájomné bratstvo, ktoré by bolo úprimné. Ale Pán dobre vie, že naše ľudské sily na to samé nestačia. Ba vie, že medzi jeho učeníkmi bude vždy pokušenie v podobe rivality, závisti, predsudkov, rozdelenia… Všetci poznáme tieto veci. Aj preto nám zanechal sviatosť svojej reálnej, konkrétnej a permanentnej prítomnosti, aby sme zostávajúc spojení s ním mohli neustále dostávať dar bratskej lásky. „Ostaňte v mojej láske“ (Jn 15,9), povedal Ježiš; a to je možné vďaka Eucharistii. Ostávať v priateľstve, v láske.
Tieto dva plody Eucharistie: po prvé, jednota s Kristom, a po druhé, spoločenstvo medzi tými, ktorí sa ním sýtia, vytvárajú a neustále obnovujú kresťanské spoločenstvo. Je to Cirkev, kto vykonáva Eucharistiu, no omnoho podstatnejšie je, že Eucharistia vytvára Cirkev, a umožňuje jej byť svojím poslaním ešte skôr, ako ho uskutoční. Toto je tajomstvo prijímania, Eucharistie: prijímať Ježiša, aby nás premenil zvnútra, a prijímať Ježiša, aby z nás vytváral jednotu, a nie rozdelenie.
Svätá Panna Mária nech nám pomáha prijímať vždy so žasnutím a vďačnosťou ten veľký dar, ktorý nám Ježiš dal, keď nám zanechal Sviatosť svojho Tela a svojej Krvi.